The Village of Shakespeare

Kunstenaar: Joyce Zwerver

De onderwerpen die The Village of Shakespeare aansnijd als werkelijkheid, spiegeling, relaties, toeschouwers en deelnemers, met vooraanstaand het begrip ‘stageing’ raken aan mijn artistieke praktijk en sluiten aan op onderzoek dat daarbinnen gaande is. De laatste jaren wordt de relatie tussen het publiek en installatie een steeds belangrijker thema binnen mijn praktijk. Door het publiek niet alleen een buitenkant te laten aanschouwen, maar een ervaring mee geven en een binnenkant laten zien, om zo het hele kunstwerk optimaal te ervaren. Hen meevoeren in het werk, er doorheen, overheen of tussendoor laten manoeuvreren.

‘Stageing’ sluit hier naadloos bij aan. Publiek mee laten doen of onderdeel laten zijn van een kunstwerk, een theaterstuk o.i.d. vraagt om specifieke aandacht. Hoe maak je duidelijk (zonder woorden) wat kan en wat niet kan. Hoe kun je mensen onbewust laten deelnemen aan een andere wereld, zich onbewust bewust maken van de locatie waar zij zich bevinden, in het hier en nu zijn. Zodra kunst een fysieke betrokkenheid verlangt van zijn toeschouwers, kun je niet om stageing heen. Hoe nodig je het publiek uit om deel te nemen aan het werk en hoe kun je het landschap waarin het gestagede werk plaatsvind hierbij betrekken, met behulp van visuele elementen zodat het associatieve vermogen van het publiek word uitvergroot. The Village of Shakespeare haalt hierbij onderwerpen naar voren gebruikt door Shakespear die aansluiten bij mijn praktijk; extreme uitvergroting van emoties (in mijn werk visuele elementen), verwarring, verwondering en relaties (tussen omgeving en publiek).

Het ontwerp voor The Village of Shakespeare vind plaats op de Marktbrink midden in het centrum van Diever. Een centrale plek vol geschiedenis waar jaarlijks veel bezoekers hun start- of eindpunt vinden ter ontdekking van de omgeving. 
Het ontwerp vind zijn inspiratie ook daar op de marktbrink. De vormen, maten en plaatsing van het werk spiegelen zich aan de plek. De hoge bomen spelen daarbij een grote rol. Naast een link naar deze vormen, speelt ook het Globe Theatre in Londen en het theater in het algemeen, waar veel van Shakespeare zijn stukken werden opgevoerd een rol in de inspiratie. Het idee van coulissen, transparantie, de ronde vorm van het Globe Theatre en de gelaagdheid kwamen hierbij naar voren. 
Er wordt gewerkt met een ronde vorm (zuil) met aan één zijde een opening. Het publiek kan zich in de cirkels vrij bewegen en wordt hier door de openingen ook toe uitgenodigd. De zuilen worden op een vrije manier in het park geplaatst. De zuilen spiegelen zich op deze manier aan de geplaatste bomen te vinden op de Brink. Om geen dichte, zware wanden te creën wordt de wand opgebouwd uit verschillende onderdelen en ontstaat er een lijnenspel. Deze speelse plaatsing van de balken brengt ‘lucht’ in het werk. Dit is belangrijk omdat het werk zich op een locatie bevindt die dient als middelpunt van het dorp. Het is daarom belangrijk om de doorkijk naar wat er om en op de Brink heen gebeurt te behouden. Er ontstaat zo een intieme, maar toch uitnodigende, site specifieke installatie.

Er wordt gebruik gemaakt van hout uit de omgeving van Diever. Ruw bezaagde, houten balken vormende basis van het ontwerp, en worden op een afstand van 10 cm van elkaar geplaatst. dd
Door te kiezen voor hout uit de omgeving, wordt het belang van de locatie nog eens benadrukt. Er wordt zo bijvoorbeeld ook verwezen naar de houtwallen waar de Drentse esdorpen,
zoals Diever, zo bekend om staan.

praktisch

Bekijk alle evenementen van dit moment en plan uw bezoek.

Joyce Zwerver

Joyce Zwerver, beeldend kunstenaar wonend en werkend in Groningen