Fotografie Koen Timmerman
Naar aanleiding van zeventig jaar ‘Shakespeare Diever’ (intussen alweer 75 jaar) hebben de gemeente Westerveld en de provincie Drenthe de wens geuit de aantrekkingskracht van het Shakespearetheater een impuls te geven voor het dorp en de toeristen die daar jaarlijks verblijven. Een aantal betrokken inwoners van Diever heeft - toen in 2016 - de stichting Village of Shakespeare (VoS) opgericht.
Het doel betrof de ontwikkeling van een Masterplan dat zijn voltooiing moest krijgen in het jaar dat de Toneelvereniging 75 jaar zou bestaan. Doelstelling: Diever (inter)nationaal op de kaart zetten als hét Shakespeare dorp van Nederland. In het Masterplan verbindt de Stichting vier ingrediënten met elkaar:
- Het theater en zijn inmiddels ruim 75 jarige historie
- De natuur
- Het dorp, de bewoners en bezoekers
- Eigentijdse beeldende kunst
Shakespeare is het centrale thema dat alles met elkaar verbindt. Het oeuvre van Shakespeare omvat vele universele waarden die als inspiratiebron dienen.
Masterplan
Het Masterplan is een Cultureel meerjarenplan, dat zich in de uitwerking kan meten met de andere parels in Drenthe. Cultuur vormt een essentiële factor in het behoud en versterken van het vestigingsklimaat van een stad of een regio én heeft bovendien een grote aantrekkingskracht op toeristen. Vele onderzoeken zoals dat van Gerard Marlet, hebben dat bewezen.
Studio de Ronners (gevestigd in Groningen, Rotterdam en Antwerpen) heeft de branding van Diever verzorgd. Dat is uniek. Welk dorp in Nederland heeft een eigen “huisstijl”? In de vorm van een leporello is dit onlangs gepresenteerd. In het projectplan Diever op Dreef zijn diverse onderdelen ontwikkeld op basis van de ontwikkelde huisstijl zoals de vorm van de bankjes, de fiets parkeerplekken en de informatie/verwijzingsborden. Professionele pr en marketing worden doorlopend ingezet om het verhaal dat verteld wordt volop onder de aandacht te brengen.
Met de uitrol van het Masterplan geeft de stichting VoS een sterke economische, culturele én toeristische impuls aan het dorp en de regio. Binnenlands toerisme is structureel aan het groeien. Covid-19 versterkt deze trend.